Vandring med børn på Gendarmstien – 3 dage på bjergetapen og tegletapen

Gendarmstien Vandring Vandretur børn familie

Gendarmstien er i en liga for sig selv, når det gælder danske vandrestier!

En helt igennem god vandrerute, hvad angår natur, skiltning, variation, faciliteter og oplevelsesmuligheder. Og et oplagt valg for børnefamilier.

Sammen med to børn på 8 og 10 år vandrede jeg en del af Gendarmstien i pinsen.

Her giver jeg dig 3 grunde til at vælge Gendarmstien, hvis du vil vandre med børn i Danmark.

Du får også mine 2 ultimativt bedste råd, hvis du os vil gøre turen efter. Og jeg deler de udfordringer og oplevelser, vi havde undervejs.

3 grunde til at vælge Gendarmstien, hvis du vandre med børn i Danmark

Gendarmstien er en helt igennem fabelagtig vandrerute, hvis du vil have børnene med på vandretur i Danmark.

Her er 3 grunde til at vælge Gendarmstien til en vandretur med børn:

1. Ruten er meget varieret og følger primært stier
    Gendarmstien følger kysten mod Flensborg Fjord, men ruten er alligevel varieret. Du går gennem kuperede skove, på selve stranden, ad små snirklede trampestier og gennem mindre byer. Underlaget er for det meste blødt og kun kortere strækninger følger mindre veje.
  2. Skiltningen er fabelagtig
    Alle kan finde vej her!
    Skilte med den blå gendarm er sat op med korte mellemrum og på alle nødvendige steder.
    Vi overlod navigationen til børnene – og var i helt trygge hænder.
  3. Seværdigheder og historiske spots ligger tæt
    Ruten emmer af Danmarkshistorie. Der er meget at se på og tale om: Grænsen til Tyskland kan krydses til fods flere steder først på ruten; der er mindesmærker for en af Danmarks dronninger, en hellig kilde med en sjov anekdote; ruiner fra gamle teglværker; grænsesten og meget andet.

Gendarmstien er kystnær men flere steder går ruten gennem skyggefulde skove og lunde.

Gendarmstien: Vores rute

Gendarmstien er 74 km lang – og har som den eneste vandrerute i landet fået det europæiske kvalitets-vandrerute stempel.
Ruten starter i Padborg og følger kysten mod øst til Høruphav på Als.

Vi havde valgt Gendarmstien til vores pinse-vandretur ud fra det positive indtryk vi fik i denne bog.

Vi havde 3 dage til rådighed og valgte at starte i Kruså og slutte i Cathrinesminde Teglværk nær Bruunsnæs. Vi overnattede i Sønderhav og Alnor(Gråsten) på private Bed and Breakfast, vi havde booket hjemmefra.

Det blev til ialt 33 km i vandrestøvlerne fordelt over de 3 dage.

Gendarmstien er fra officiel side opdelt i 4 etaper. Vi gennemførte de to første: Bjergetapen og Tegletapen.

Gendarmstien vandring børn

Tre dages vandretur på Gendarmstien. Vi startede i Kruså og sluttede ved Cathrinesminde Teglværk nær Bruunsnæs (Bjergetapen og Tegletapen). Gendarmstien fortsætter mod øst forbi Sønderborg til Høruphav.

Sådan gjorde vi: 3 dages vandretur på Gendarmstien med børn (Bjergetapen og Tegletapen)

Vandreteamet bestod af min 8 årige datter, min 10 årige søn, min kæreste og jeg.

DAG 1: Kruså til Sønderhav (Bjergetapen)

Vi havde læst på lektien hjemmefra og kunne fortælle børnene historien om, de danske gendarmer, der bevogtede den danske grænse mod Tyskland til fods frem til 1958. Dermed var forklaringen på rutens navn på plads – og det gav mening at følge skiltene med små blå gendarmmænd.

Undervejs passerede vi flere historiske grænsesten og krydsede for sjov grænsen til Tyskland et par gange. Historien om, hvordan Sønderjylland blev stemt tilbage til Danmark i 1920, var derfor også en del af turens pensum.

Gendarmstien

Gendarmerne bevogtede grænsen mod Tyskland frem til 1958. I dag kan du møde en almindelig dansk politibetjent, der lejlighedsvis patruljer ved de mindre grænseovergange som her ved Skovagerhus. En metalplade på broen markerer grænsen.

Gendarmstien Abrahams kilde. Vandring med børn

“Drik vandet fra Abrahams kilde, mens du kikker mod solen og kast derefter dit bæger over skulden – så bliver du rask” Sådan lyder sagnet. Vi forsøgte – men oplevede nu ikke nævneværdige forandringer

Et af højdepunkterne på første vandredag var Kollund Skov. Her snirklede stien sig op og ned ad stejle bakker, langs dybe kløfter og over flotte broer.

Den sagnomspundne Abrahams Kilde var et andet højdepunkt. Sagnet fortæller, at kildevandet har helbredende egenskaber, hvis det bliver drukket tidligt om morgenen, mens man kikker mod solen – og i øvrigt husker at kaste sit drikkebæger bagover, så det går itu.

Mødet med den sønderjyske dialekt, var også en stor oplevelse for børnene:

To cyklister passerer os, mens vi sidder og spiser frokost. De nikker og hilser med et ‘MOJN’. Min datter (med østjysk blod i årene) kikker forundret på mig og udbryder: “Hvorfor siger de go’MORN? Det er jo eftermiddag, ved de ikke det ?”

Bjergetapen på Gendarmstien. Vandring med børn

Det er ikke uden grund, at første etape på Gendarmstien hedder Bjergetapen.

Kollund Skov Gendarmsti Vandring Vandretur børn

Stien er forsikret med hegn langs de stejleste skråninger i Kollund Skoven

Kollund Skov Gendarmsti Vandretur børn

Der er bygget gangbroer og trapper i den næsten junglelignende Kollund Skov

På dagens etape passerede vi også et mindesmærke for Dronning Margrethe d. 1 og et stort hult træ, som alle selvfølgelig skulle kravle ind i. Der var i det hele taget masser at tale om og stoppe op ved på første etape.

Vejret var fint dagen igennem – lige indtil 2 km før dagens mål. Himlens sluser åbnede sig – og selvom vi trak i regntøj og satte regnslag på rygsækkene, nåede vi at føle os som druknede mus. Plaskvåde ankom vi til vores bed and breakfast i Sønderhav.

DAG 2: Sønderhav – Alnor/Gråsten (Tegletapen)

Det meste af ruten på vandredag nr. 2 forløb i standkanten eller meget tæt på kysten. En meget smuk strækning, hvor vi primært gik på små stier og kun få gange måtte følge mindre veje.

Anden etape af Gendarmstiens er døbt Tegletapen. Det forstår man, når man går langs stranden, hvor tusindvis af kasserede teglsten fra gamle teglværker stadig ligger i vandkanten.

Gendarmsti Vandring vandretur Børn Sønderhav

Flere steder følger Gendarmstien strandkanten.

Teglværker Tegletapen Gendarmstien Vandretur

Teglværker lå i gamle dage skulder om skulder langs kysten. Var teglværkernes mursten ikke perfekte, blev stenene smidt i vandkanten. På den måde kom man af med affaldet – og stenene ligger der stadig.

Gendarmstien afmærkning rutemarkering

Det er aldrig svært at finde vej på Gendarmstien. Informationstavler med oversigtskort står med jævne mellemrum – og ruten er skiltet fabelagtigt godt

Gendarmstien Gråsten Vandring Vandretur

Der er orden på Gendarmstien, hvor både ællinger og vandrere går på række.

Højdepunkterne på vandredag nr. 2 var bl.a. ruiner fra de gamle teglværker, de mange kasserede mursten i vandkanten, de mange kilometers kystnær vandring – nogle steder gennem siv og andre steder i strandkanten.

Vi sluttede dagen af med kortspil og leg, da vi nåede frem til vores bed and breakfast.

På grund af pinsen måtte vi – efter vi havde stillet rygsækkene fra os – ud på en 2½ kilometers ekstra gåtur for at handle, da nærmeste supermarked var lukket. Det tog børnene heldigvis i stiv arm.

DAG 3: Alnor/Gråsten – Cathrinesminde Teglværk nær Bruunsnæs (Tegletapen fortsat)

Den sidste vandredag var den mindst interessante rent rute- og naturmæssigt. Lidt for stor del af dagens etape gik ad fortove gennem Gråsten og Egernsund og via asfalterede småveje gennem boligkvarter og landsbyer.

Højdepunkterne var flotte udsigter, fordi vi kom op på flere højdedrag, besøget på den åbne tegl-udstilling ved det eneste tilbageværende teglværk i Egernsund – og en dukkert i fjorden, som afslutning på turen.

Gendarmstien Vandretur Vandring

Dansk sommer med udsigt over Flensborg Fjord – og et fyrtårn, der er som taget ud af Jullerup Færgeby

Gendarmsti Flensborg Fjord Vandretur

Blødt underlag – som markvejen her – er behageligt at gå på – og dét er der meget af på Gendarmstien

Cathrinesminde Teglværk Gendarmstien Vandretur børn

Cathrinesminde Teglværk var i funktion fra 1732 til 1968. I dag er der museum. Vi sluttede vores vandretur her.

Samlet vurdering af vandreturen på Gendarmstien

Hver dag evaluerede vi – sammen med børnene – dagens vandretur og uddelte 1-5 stjerner indenfor forskellige kategorier.

Det var – ud over den obligatoriske dagbogsskrivning for både børn og voksne – en god møde at samle op på dagens oplevelser.

Vores samlede vurdering af den 3 dage lange vandretur:

• Skiltning: 5 stjerner
  • Ruten (underlag, beskaffenhed og variation): 4 stjerner
  • Natur, omgivelser og oplevelsesmuligheder: 4½ stjerne
  • Vejret: 4 stjerner
  • Vores humør: 5 stjerner
  • Udmattelse: 3 stjerner

Alt i alt en rute, der er meget anbefalelsesværdig for børnefamilier.

>> Du kan læse meget mere om Gendarmstien (og 100 andre danske vandreruter) i denne perle af en bog <<

Mine 2 ultimativt bedste råd til dig, der vil på vandretur med børn

Her er mine to bedste råd til dig, der vil på vandretur med børn.

1. Minimer vægten

Min egen rygsæk var tung – for tung – da vi startede den første dag. Vi spiste os igennem et par kilo – og turen blev langsomt mere behagelig. Det bekræftede, hvad jeg allerede vidste hjemmefra:

Jo mindre du har i rygsækken, des federe vandreoplevelse, får du. Så simpelt er det.

Derfor: Minimér, minimér og minimér.

Begræns skiftetøj til et minimum. Og kik kritisk på alt jeres grej: Overvej hvad der kan undværes, og hvad der måske bør udskiftes ud med en lettere variant.

Af letvægtsudstyr er jeg selv er særlig glad for:

• vores letvægtshåndklæder (reklamelink). De vejer minimalt. Fylder næsten intet. Og tørrer lynhurtigt.
  • frysetørret mad (reklamelink). Det er ikke billigt. Men mad er et område, hvor der virkelig kan spares kilo på en vandretur!

2. Hold alt tørt

Intet er sjovt, når man er plaskvåd!

En druknet mobiltelefon, vådt skiftetøj eller gennemblødt fodtøj kan sætte en stopper for selv den fedeste tur.

Her er 5 ting jeg aldrig vil tage afsted på vandretur uden: (Link til omtalt udstyr er reklamelink)

1. Vandtæt jakke og regnbukser (siger næsten sig selv)
  2. Vandtætte vandrestøvler (eller sko) – også til børnene!
  3. Regnslag til rygsækken. Også regnslag til børnenes rygsække!
  4. Vandtæt cover til mobilen – så telefonen kan ligge trygt i lommen og bruges til at tage billeder med – også når en byge passerer.
    Der findes mange forskellige covers. Her er en billig variant (jeg har den selv), og en lidt mere luksusagtig variant med flere features.
  5. Vandtætte poser til skiftetøjet i rygsækken – så kan du være 100% sikker på at have knastørt skiftetøj selv efter det vildeste regnvejr. Disse poser er tilmed ultralette.

Kopier turen: Alt hvad du bør vide om vandring på Gendarmstien

Vil du selv afsted på Gendarmstien? Så kopier vores tur!

• Om Gendarmstien:
    84 km kystnær vandrerute i Sønderjylland nær den dansk-tyske grænse
  • Etaper:
    Gendarmstien er fra officiel side inddelt i 5 dagsetaper: Bjergetapen (15 km), Tegletapen (20 km); Krageetapen (19 km), Strandetapen (19 km) og Mølleetapen (10 km)
    De fleste etaperne er lige lange nok, hvis du vandrer med børn – tilrettelæg selv etaper, der passer din familie. Der er mange overnatningsmuligheder.
    Vi var afsted 3 dage, tilbagelade ialt 33 km og vandrede det meste  af Bjergetapen og Tegletalen.
  • Overnatning:
    Vi overnattede indendørs i to private Bed and Breakfast (i Sønderhav og i Alnor/Gråsten), som vi havde fundet på Gendarmstiens hjemmeside og booket hjemmefra. Dermed undgik vi at slæbe på telt, soveposer og liggeunderlag.
  • Transport:
    Vi ankom til Gendarmstien i bil og parkerede på Transitgården i Kruså (gratis p-plads lige ved ruten – se andre p-muligheder på Gendarmstiens hjemmeside).
    Turen tilbage til Kruså efter vandreturen blev klaret i bus (Lokalbus 723 fra Broager til Gråsten, og derfra videre med bus nr. 110 fra Gråsten til Kruså).
  • Find mere information:
    –> Brug denne bog: Vandreture i Danmark der ikke kun beskriver Gendarmstien – men over 100 andre vandreruter i Danmark. Bogen har gode rutebeskrivelser og masser af billeder.
    –> Hop forbi Gendarmstiens egen hjemmeside. Her finder du et interaktivt kort, info om parkeringsmuligheder, seværdigheder, overnatning, busstoppesteder mv.

Vandrekort Gendarmstien

Jeg kan anbefale dette vandrekort over Gendarmstien (reklamelink)  Vandrekort Gendarmstien Vandring

Om vandrekortet fra Calazo:

• Kortet er i størrelsesforholdet 1:30.000 – det betyder, at du får alle deltajer med og nemt kan navigere efter kortet.
  • Kortet er trykt på papir, der både er vandafvisende, meget let og særdeles holdbart – det betyder, at du ikke behøver bekymre dig om at bruge kortet – det skal nok holde hele turen!
    >> LÆS MERE om vandrekortet fra Calazo her

Testtur: At finde svar på vigtige spørgsmål om vandring med børn

Vandreturen på Gendarmstien var en vigtig testtur for os inden sommerens 7-dages hytte-til-hyttevandretur i bjergene i Østrig.

Vi ville finde svar på

1. hvor langt vi kan vandre med to børn på 8 og 10 år
  2. hvor hurtigt vi vandrer, når børnene er med  (effektiv gåtid uden pauser) og hvor meget tid vi skal lægge oveni den effektive gåtid i form af pauser og små stop
  3. hvor mange kilo, børnene kan bære i deres rygsække – og stadig have en god tur
  4. hvor tunge rygsække, vi voksne skal forvente at bære (når bagage til 4 personer skal fordeles med mest til de voksne)
  5. vores grej og udstyr (hvad er absolut nødvendigt, hvad er nice-to-have og hvad kan undværes)
  6. om der var noget, vi har overset (grej, overvejelser, forberedelser, viden osv.)

Find svarene her: Hvad jeg lærte om distancer, vægt, gåtider og grej

Artiklen indeholder affiliatelinks

Line Wagener

Redaktør på Alleud.dk. Min mission med Alleud.dk er at vise andre forældre vejen til flere fantastiske outdooroplevelser med deres børn. Jeg er selv passioneret outdoormenneske - og dyrker aktiv ferie i stor stil: Cykelferie, vandring, kano- og kajakture, MTB og andre outdooraktiviteter. Ved siden af jobbet som redaktør på Alleud.dk, driver jeg konsulentvirksomheden LINE WAGENER CONSULT (www.linewagener.dk)

You may also like...

Få tips til cykelferie, kanotur, vandring og friluftsliv med børn

Tilmeld dig Alleud.dk's nyhedsbrev

Woop woop - du har nu tilmeldt dig Alleud.dk's nyhedsbrev. Inden længe modtager du ideer til FRILUFTS-ADVENTSGAVER Herefter får du gratis artikler om aktiv ferie og friluftsliv med børn. Du kan til enhver tid afmelde dig igen - med ét klik.